Cammeron Highlands - Reisverslag uit Batangan, Maleisië van Joop Karen Doortje Roza - WaarBenJij.nu Cammeron Highlands - Reisverslag uit Batangan, Maleisië van Joop Karen Doortje Roza - WaarBenJij.nu

Cammeron Highlands

Door: Joop Karen Doortje

Blijf op de hoogte en volg Joop Karen Doortje

12 Juli 2012 | Maleisië, Batangan

Na de ervaring van de ruige bustocht door de bergen naar Belum toe en het gegeven dat we met de bus bijna 12 uur onderweg zouden zijn naar de Cammeron Highlands hebben we besloten een taxi te nemen. Na een plezierige reis van ruim 4 uur kwamen we rond 12 uur aan in de Cammeron Highlands. Het eerste wat opvalt als je het gebied binnen rijdt zijn de vele kassen. In deze kassen worden veel soorten groenten bloemen en aardbeien gekweekt. Dat er hier aardbeien worden gekweekt is duidelijk te zien. De kraampjes langs de weg puilen uit van spullen met aardbeien of in de vorm van aardbeien. Bijv. Aardbeienoorwarmers, aardbeienknuffels, sleutelhangers, sloffen etc etc. Bijzonder te zien wat je allemaal in de vorm van aardbeien kan maken. Naast aardbeien zijn de CH ook bekend om de theeplantages die hier liggen. 's middag direct op stap om eea te gaan bekijken. Het hotel had een tour waar we nog bij aan konden sluiten. We zaten samen met een Saoudische familie uit Dubai in het busje, zij waren erg leuk gezelschap en we hebben veel met elkaar gelachen en elkaars taal geleerd. Wat ons deze reis heel erg opvalt is dat je met heel veel culturen in contact komt en dat dit op een heel plezierige manier gaat. Er is over en weer veel respect voor ieders cultuur geloof en gewoonten. Tijdens de tour hebben we de BOH theeplantages bezocht, de rosegarden, butterflyfarm en een aardbeienkwekerij. De theeplantages zijn heel erg indrukwekkend. De theestruik is een struik omdat hij iedere keer geplukt wordt als dit niet gebeurd dan groeit de struik uit tot een boom. Een theestruik kan 150 jaar oud worden de struiken die we gezien hebben waren 80 jaar oud. De struiken doen denken aan olijfbomen of druivenstokken. De blaadjes die gebruikt worden voor de thee zijn de jonge toppen. Deze bestaan uit 3 blaadjes ieder blaadje is een soort en wordt gebruikt voor de verschillende soorten thee , ochtend, avond of middag thee. Nadat de blaadjes zijn geplukt worden ze eerst uitgesorteerd en vervolgens gefermenteerd en verwerkt tot de diverse soorten thee. Hierna zijn we naar de rosegarden gegaan. Een prachtig opgezette terrastuin waar doorheen allemaal kleurrijke betonnen beelden zijn verwerkt.In deze tuin staan de mooiste rozen die nog op een ouderwetse manier geuren, heerlijk !! Naast de rozen ook veel andere soorten planten, fruitbomen en moestuinen. Daarna zijn we naar de strawberry farm gegaan. Omdat men hier geen seizoenen kent geven de planten hier het hele jaar rond aardbeien, de aardbeienplanten die hier staan zijn afkomstig uit Nederland en Japan. Vervolgens hebben we een bezoek gebracht aan de butterfly garden. Naast vlinders hebben we hier ook enorme torren, wandelende takken en bladeren, bladkikkers,slangen en schorpioenen gezien. Het klimaat in de CH is mild rond de 20 graden en in jan/feb is het rond de 10 a 15 graden. De CH liggen op ongeveer 2000 meter hoogte. De bevolking hier is overwegend Indiaas / Chinees je ziet hier dus ook veel hindoe en boeddhisten tempels. De familie van Dijk was 's avonds ook gearriveerd en we hebben gezellig samen met elkaar gegeten bij een geweldig Indiaas restaurant. Daarna afgesloten met heerlijke koffie bij de Starbucks en de dag zat er weer op. De volgende dag nog wat rond gekeken in Tanah Rata en vevolgens met de bus naar Kuala Lumpur vertrokken. Dit maal een VIP bus met luxe fauteuils en een chauffeur die rustig reed. Onderweg genoten van het landschap. De 1e helft van de reis kronkel je langs een smal weggetje langzaam door de jungle naar beneden en kom je prachtige watervallen en bomen en orchideeën tegen. Aangekomen in Kuala Lumpur zijn we naar Putrayaja vertrokken, dit is het nieuwe Kuala Lumpur deze nieuwe stad bestaat 10 jaar en bestaat met name uit overheidsgebouwen en woonwijken. Het is prachtig van architectuur en opzet. Er is veel natuur in verwerkt het is ruim en schoon en de stijlen zijn mooi op elkaar afgestemd.
Het hotel waar we in verbleven was een soort van sprookjeskasteel allemaal torentjes verbonden met elkaar met er tussen in prachtige tuinen gelegen aan een groot meer. Onze kamer was echt enorm met een balzaal van een badkamer waar een kleine fitness in zat hahaha. Nog even gezwommen en toen heerlijk ons bed in (eindelijk zacht). Vanochtend in alle vroegte op gestaan en nu zijn we onderweg naar Borneo. Tot snel weer dag dag Joop, Katie en Doortje

• 12 Juli 2012 - 10:43

Alex, Juul En Kids:

Hallo Fam. Roza. Leuk verhaal weer. Wij nu op LCC om te vertrekken naar Kota Kinabalu. Vlucht een uur later maar ja we hebben vakantie dus relaxe! Middag doorgebracht in " je weet wel" Koffieshop en ons hotel in Singapore geboekt. Wellicht zien we daar wederom onze Maleisische/Chinese vrienden want 1 van de 2 is er ook om zijn kinderen te bezoeken. Leuk toch. Wij hebben jullie als vriend uitgenodigd op deze site. Als jullie willen dan svp accepteren. Kunnen we in de App. Jullie verhalen makkelijker lezen. Gr. Alex, Juul en kids

• 13 Juli 2012 - 21:47

Corian:

Hallo saampjes, jullie hebben natuurlijk aan mij gedacht toen je al die heerlijke thee voorbij zag komen! die rozen wil iedereen graag in de tuin, hoeveel stekjes heb je al?
    Echt heel bijzonder wat jullie meemaken.
    Geniet van alles wat op jullie pad komt en we horen elkaar weer.