Pasir Belanda, Kota Bharu - Reisverslag uit Kampong Tanjong Chat, Maleisië van Joop Karen Doortje Roza - WaarBenJij.nu Pasir Belanda, Kota Bharu - Reisverslag uit Kampong Tanjong Chat, Maleisië van Joop Karen Doortje Roza - WaarBenJij.nu

Pasir Belanda, Kota Bharu

Door: Joop Karen Doortje

Blijf op de hoogte en volg Joop Karen Doortje

07 Juli 2012 | Maleisië, Kampong Tanjong Chat

Na 5 heerlijk luie dagen te hebben doorgebracht op Kapas zijn we vertrokken naar Kota Bharu waar we 2 dagen verblijven in Pasir Belanda. We hebben van Kuala Terengganu naar de Kota Bharu de bus genomen dit is een rit van ongeveer 2,5 a 3 uur. Onderweg hebben we onze ogen uitgekeken we zijn tussen rijstvelden doorgereden, stukken jungle, palmolie plantages en door vele dorpjes. We hebben een bonte verzameling aan moskeeen gezien in vele kleuren en afmetingen. 1x moeten stoppen omdat er een kudde koeien over de weg liep. Wat verder opvalt zijn de vele stalletjes met eten langs de weg. Variërend van fruit, ananassen, ramboetans, meloenen en natuurlijk durians tot nasi in zijn vele varianten met daarbij de diverse ikans sate's en ..... De districten waar we nu doorheen rijden zijn met name islamitisch. We zien dus veel vrouwen met hoofddoek 99,5%. Wat opvalt is dat de vrouwen veel gekleurde hoofddoeken dragen. Vanwege de islam zijn vrijdag en zaterdag hier de vrije dagen. Aangekomen in Kota Bharu hebben we een "teksi" = taxi gepakt naar Pasir Belanda. We hadden geen idee waar we terecht kwamen al rijdend door kleine straatjes dwars door de kampung heen kwamen we uiteindelijk op de plaats van bestemming. Ook hier weer aangenaam verrast over de mooie ligging en het leuke huisje. Gelukkig konden we nog bij de buurvrouw mee eten hier hebben we een heerlijke Maleische maaltijd op. Daarna heerlijk op tijd naar ons bedje. Vandaag zijn we vroeg in de ochtend op stap gegaan op de fiets dit was een geweldige belevenis. We hebben een tocht van 25 km gemaakt dwars door de diverse kampungs = dorpen waarbij we tijdens de tocht een vliegermaker, kroepoekfabriek, serundengfabriek en wajangpoppenmaker hebben bezocht. We zijn 2x de rivier overgestoken. De eerste keer was dat met een heel smal wiebelig bootje waar de fietsen net op de punt pasten en wij heel voorzichtig en stil midden in anders maakten we water. De 2e keer met de ferry, verwacht hier geen pont bij zoals wij ze kennen. Het was weliswaar een iets grotere boot maar meer een grote sloep dan een pont. Gas geven ging zeer eenvoudig trekken aan een touw en vervolgens dat touw vastbinden aan een van de spijkers. Afhankelijk van welke spijker je neemt ga je een bepaalde snelheid. Hoe makkelijk kan het zijn. Ook nog even Kota Bharu zelf bekeken de vele winkeltjes met prachtige stoffen in vele kleuren en prints. Daarna weer terug op de fiets naar Pasir Belanda. Onderweg nog wat koekjes en chips ingeslagen het schijnt dat op onze volgende bestemming het eten niet echt goed is. We'll wait and see.
Het was weer een mooie dag, wij hebben veel bekeken maar zijn zelf ook veel veel bekeken dit hadden we ons niet gerealiseerd, als blanke ben je een bezienswaardigheid helemaal als je een mooie blonde dochter bij hebt. Sieme, er waren vele huwelijks aanzoeken voor Doortje maar we hebben overal nee op gezegd. Morgen vroeg vervolgen we onze reis naar Lake Temengor hier logeren we in Belum rainforest resort en gaan we een jungletrip maken.
Jullie horen snel meer van ons
Veel groeten Joop, Katie en Doortje

• 07 Juli 2012 - 12:20

Corian:

Hallo saampjes, ik blijf mezelf maar herhalen...... Schitterend en ik wil ook zo'n mooi huisje!!! Het eten zag er overigens ook heerlijk uit.
    Verder geloof ik meteen dat er veel naar jullie gekeken wordt, dit zal geen dagelijks beeld zijn.
    Maar de jongens in Nederland zijn zeker weten veel mooier......toch Doortje!!!
    Het is wel een vakantie waar jullie veel nieuwe gerechten leren kennen, Kaat, wel de recepten vragen aan de buuf!
    Nu lekker de jungle is, laat me verrassen.
    Geniet van alles om jullie heen en elkaar en wij horen elkaar weer.
    Lieve groetjes Corian en de club

• 07 Juli 2012 - 12:33

Sieme:

hee Door,
    echt leuk dat ik je zo kan volgen!
    ook allemaal leuke foto's!
    ik mis je echt heel erg:(
    xxx sieme

• 07 Juli 2012 - 12:33

Sieme:

hee Door,
    echt leuk dat ik je zo kan volgen!
    ook allemaal leuke foto's!
    ik mis je echt heel erg:(
    xxx sieme

• 07 Juli 2012 - 14:19

Hansie:

Ik kijk iedere keer weer uit naar jullie ervaringen, erg leuk om te lezen en wat een indrukken allemaal. Volgens mij hebben jullie helemaal geen stress en volgen jullie 'THE lonely planet van Joop'. Heerlijk om samen dit mee te maken, werkt wel verslavend!
    Geniet ervan in lake temengor, en kijk uit naar jullie volgende verslag.

• 07 Juli 2012 - 16:11

Corian:

He Doortje, zie je, ik heb gelijk!, de jongens in Nederland zijn echt leuker....
    Las ik toevallig xxxxx Corian

• 09 Juli 2012 - 03:01

Harrie Viel Mee!:

Hallo familie, volgens mij is Harrie meegevallen! Het ziet er erg leuk uit. Onze andere belevenissen zetten we vanavond neer. Nu eerst proberen om voor morgen vervoer te regelen naar Camerons Highlands want dat valt vanuit hier nog niet mee. Gr. Fam. Van Dijk

• 09 Juli 2012 - 07:37

Rachel:

hahahaha....ik lig dubbel... "Wat verder opvalt zijn de vele stalletjes met eten langs de weg." Ja dat valt jou op ;-))!! hahahaha.... Geniet er van :-))! Ziet er allemaal prachtig uit!! Groeten vanuit het Cluster waar de zon helaas niet schijnt, maar alles wel helemaal oke loopt!